Alan Metnick urodził się w Chicago w 1941 roku, jego rodzina pochodzi ze Sławatycz. Ukończył historię na Uniwersytecie Wisconsin oraz Fotografię na Rhode Island School of Design. Od 40 lat tworzy obrazy i przedmioty, używając wielorakich technik takich jak fotografia, sitodruk, witraż, malarstwo, rysunek oraz tekstylia. Katalizatorem dla jego twórczości są konteksty historyczne, biblijne oraz osobiste. W swoim dorobku posiada wiele wystaw zarówno grupowych, jak i samodzielnych a jego prace znalazły miejsce w licznych kolekcjach i muzeach, między innymi Metropolitan Museum of Art, New York. Alan Metnick w latach siedemdziesiątych, osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku stworzył serię grafik ukazujących konflikty na Bliskim Wschodzie. W pracach można znaleźć również wątki odzwierciedlające dzieje współczesnej Europy i losy żyjących w niej Żydów. Black and White Pen and Ink Drawings (Rysunki piórkiem i tuszem) 1976 - 2023 Rysować zacząłem w 1976 roku. A tak naprawdę - trzydzieści lat wcześniej, w przedszkolu w Chicago. Prezentowane tu prace obejmują okres od 1976 do 2023 roku. Wszystkie prace na tej wystawie to grafiki (serigrafie lub wysokiej rozdzielczości wydruki cyfrowe w limitowanych edycjach) wydrukowane przeze mnie lub pod moim nadzorem. Oprócz tego, że są „rysunkami” samymi w sobie, stanowiły one również podstawę i punkt wyjścia dla moich kolorowych serigrafii, plakatów, witraży i lamp, a także kołder. - Alan Metnick
Na wystawę w BWA Galerii Zamojskiej składają się prace z ostatnich kilku lat, wszystkie z szerokiego i wieloletniego cyklu pejzaży metafizycznych, którego esencję od początku stanowiły, inspirowane malarstwem dawnym, syntetyczność formy i poszukiwanie światła w obrazie. Jest to dość zróżnicowany zbiór odniesień do miejsca i pejzażu, w przypadku tej wystawy niemal w całości skoncentrowanych na konkretnych elementach krajobrazu: jeziorach, lasach czy łąkach. Wspólna dla wszystkich prac pozostaje próba odwołania się do specyficznej atmosfery - stylizowany krajobraz zawsze ma być nośnikiem porządku, a jego aurę określają nieruchomość, cisza i świetlistość. Świetlistość ma charakter pozanaturalny, jest światłem emanującym i nieprzypisanym określonemu źródłu. Pejzaże o świetlistości czyli historie o świetle i cieniu, są malowane laserunkowo, bowiem najbardziej adekwatnym sposobem opowiedzenia o tym świetle wydaje się budowanie wielowarstwowej przezroczystej toni, która – z jednej strony może sugerować światło przebijające się przez malarską materię, z drugiej – buduje dla tego światła kontekst czyli cień, mrok, stanowiący efekt laserunkowych warstw. To właśnie poprzez przenikanie transparentnych powłok malarskich, możliwa staje się refleksja nad świetlistością czyli immanentnym światłem materii - esencją pejzażu. Paweł Wyborski (ur. 1975 w Starogardzie Gdańskim). Malarz i socjolog kultury. Autor osiemdziesięciu czterech wystaw indywidualnych w kraju i za granicą (w Holandii, Belgii i Stanach Zjednoczonych). Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych (w Wielkiej Brytanii, Danii, Belgii, Francji, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Hiszpanii, Kazachstanie i Polsce). Wielokrotny laureat stypendium kulturalnego Miasta Gdańska oraz stypendium kulturalnego Prezydenta Starogardu Gdańskiego. W 2020 roku finalista konkursowej wystawy „Beyond the Frame” w londyńskiej Orleans House Gallery. Uczestnik międzynarodowych projektów związanych z ikoną współczesną. Laureat nagród za działalność artystyczną, m.in. Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (2023) czy „Wierzyczanki” – Nagrody Prezydenta Starogardu Gdańskiego w dziedzinie kultury (2019). Jego prace znajdują się w kolekcjach publicznych (m.in. w Galerii Współczesnego Malarstwa Pomorskiego Muzeum im. ks. dr. Łęgi w Grudziądzu, Orleans House Gallery w Londynie, Płockiej Galerii Sztuki, Galerii Sztuki Współczesnej w Olkuszu czy Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim) oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i na świecie. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków.
Urodzony w 1974 roku w Czersku. Artysta malarz, artysta grafik (warsztatowy) – głównie litograf, a także projektant książek, plakatów i krojów pism. W latach 1994–1999 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; pracę dyplomową, za którą otrzymał wyróżnienie rektorskie, przygotował na Wydziale Malarstwa pod opieką prof. Rajmunda Ziemskiego; aneks z litografii zrealizował u prof. Władysława Winieckiego. Profesor sztuk plastycznych (2013). Związany zawodowo z macierzystą uczelnią od 1999 roku. Na Wydziale Grafiki prowadzi Pracownię Litografii (od 2008). W latach 2008–2012 kierownik Niestacjonarnych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Grafiki oraz prodziekan tego wydziału, dziekan w kadencjach 2012–2016 i 2016–2020. Rektor ASP w Warszawie w kadencjach 2020–2024 i 2024–2028. Uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych oraz autor licznych wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, m.in.: Wystawa malarstwa – indywidualna, Galeria Sztuki Współczesnej „Oranżeria”, PAN Dom Zjazdów i Konferencji, Jabłonna, 2011; Pismo, figura, powtórzenie – indywidualna wystawa malarstwa, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk, 2012; Stać się oknem – indywidualna wystawa malarstwa, Galeria Test, Warszawa, 2013; Ostoja Lniscy. Pomiędzy akademią a sztuką ludową. Rodzinny dwugłos o sztuce – wystawa multidyscyplinarna, Muzeum Historyczno-Etnograficzne im. Juliana Rydzkowskiego, Galeria Współczesnej Sztuki Polskiej, Chojnice, 2015; Strategia palimpsestu – indywidualna wystawa litografii, Instytut Polski w Sofii, 2017; Miejsce – indywidualna wystawa malarstwa, Mazowiecki Instytut Kultury, Galeria XX1, Warszawa, 2018; Refuges of Images – wystawa malarstwa towarzysząca 58. Międzynarodowej Wystawie Sztuki – La Biennale di Venezia, Palazzo Mora, Wenecja, 2019; 27. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie – wystawa pozakonkursowa, 2021; Dwóch Rektorów na jednej wystawie plakatów, Bułgarski Instytut Kultury, Warszawa, 2022; Natura obrazu, obraz natury – indywidualna wystawa malarstwa, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, 2022/23; Obraz natury – indywidualna wystawa malarstwa, Muzeum Narodowe im. Andrzeja Szeptyckiego, Lwów, 2023. Doktor honoris causa Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuki (2023). Uhonorowany Nagrodą im. Tadeusza Kulisiewicza (2008), nagrodą Rektora ASP w Warszawie „Pegaz” (2015) oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2023). Laureat: warszawskiego konkursu Najlepsza Grafika Miesiąca (wielokrotnie); konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek Najpiękniejsze Książki Roku za opracowanie graficzne wydanych przez ASP w Warszawie publikacji: Władysław Winiecki – Wielki Wodewil (2010; za tę książkę otrzymał także Nagrodę Honorową Towarzystwa Bibliofilów Polskich), Marian Murawski. Ilustracje (2013), Jacek Dyrzyński – malarstwo (2017; wyróżnienie); „Pióra Fredry” w ogólnopolskim konkursie edytorskim na Najlepszą Książkę Roku za opracowanie graficzne publikacji Karpacki świat Bojków i Łemków. Roman Reinfuss. Fotografie (wyd. Bosz, 2015). Prace w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Biblioteki Narodowej, Muzeum Warszawy, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Witolda Gombrowicza w Kielcach, Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Historyczno-Etnograficznego im. Juliana Rydzkowskiego w Chojnicach, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w kolekcji grafiki Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach.
Pozwyższy ranking został ułożony na podstawie ocen użytkowników serwisu oraz ilości odwiedzin.
Specjalnie przygotowane trasy zwiedzania ze ścieżkami audio o mapami...